19 mei 2019: Twenterit

By | Ritten, Vespa | No Comments

Zondagmorgen 19-05 het is 07:15…..vroeg ? Jazeker, want we gingen richting Aadorp voor de Twenterit, het weer was veelbelovend en zeker voor wat ze voorspeld hadden een aantal dagen eerder. Aangekomen in Aadorp op de Bruglaan stond het ruimtelijke huis van Erik en Nicole.Waar we gastvrij werden ontvangen want zij waren de ritmeesters voor die dag. Nadat we de Vespa’s naast de woning hadden gestald en plaats hadden genomen werden we getrakteerd op koffie en heerlijke cake en krentenwegge terwijl er meer enthousiaste Vespa rijders arriveerden moesten er stoelen bij want ook een aantal leden van Vespaclub Noord- en Zuidholland (een vaste kern) waren gearriveerd. Voor vertrek telde ik 17 leden en 14 Vespa’s 6 klassiekers en 8 moderne en de mooie 650cc motor van Nicole (waarvan ik het merk jullie schuldig moet blijven) dat is een mooie opkomst. Na een enthousiaste toespraak van Ron werden de Vespa’s opgestookt en vertrokken we zonder wintervoering in onze jassen want de temperatuur liep al aardig op. Al gauw zat de snelheid er goed in en het leek er even op dat de ritmeester ons probeerde af te schudden maar helaas het was alsof we met een kabel met elkaar verbonden waren en slingerden als een slang door het mooie Twente.De eerste korte stop was bovenop de Lemelerberg waar we even tijd hadden voor een gezellige babbelpauze. Al gauw werd de route weer voortgezet met afwisseling van bossen, heide, vergezichten en mooie boerderijen. De 2e stop was aan de rand van Ommen waar menig iemand een ijsje haalden omdat de temperatuur al boven de 20 graden was gestegen. Kort daarna vervolgden we de mooie route door het prachtige bochtige landschap we zagen mooie geschoren weilanden zodat het frisse lichtgroene gras een mooi geheel gaf van de omgeving. Via het prachtige dorpje Beerze “wat zo uit een schilderij geknipt kon zijn” reden we naar onze lunch adres in Diffelen. Ook dat was prachtig, lekker buiten in de zon met een gezellig aangekleed terras. Nadat we lekker hadden getafeld vertrokken we voor de terugweg naar Aadorp en ondanks we niet met het bekende follow-up systeem werkten raakte er niemand achter mede dankzij onze geweldige hekkesluiter Nicole die de hele slinger goed in de gaten hield. Aangekomen op de Bruglaan stelde Erik voor om alle Vespa’s in zijn voortuin te parkeren zodat er een mooie groepsfoto gemaakt kon worden. Hierna nodigde Nicole ons allen uit voor een hapje en een verfrissend drankje en dat ging er zeker in want de temperatuur was lekker opgelopen. Een aantal leden gingen direct huiswaarts omdat er nog de nodige kilometers afgelegd moesten worden voordat ze thuis waren. Na de opfrissertjes bedankten we Erik en Nicole voor hun gastvrijheid en de mooie rit en ging een ieder weer huiswaarts. Door het mooie warme weer vonden de weergoden het wel weer welletjes en dreigde met regen en onweer wat in rap tempo onze richting opkwam. Thuis gekomen en de Vespa’s nog net in de schuur barstte het geweld los met hagel en onweer maar dat kon deze dag niet meer bederven en dachten we nog na over deze geweldige Twenterit.

Een enthousiaste Vesparijder.

Klik hier voor de foto’s

3-5 mei 2019: Heerlijck Vespa Gemert

By | Verslagen | No Comments

Het weekend van 3 tot en met 5 mei 2019 was Heerlijck Vespa. De weersvoorspelling zag er niet
goed uit maar de aanwezige Vespisten lieten zich niet weerhouden om er toch een gezellig en
geslaagd weekend van te maken.
Uiteindelijk waren de temperaturen wat aan de frisse kant maar de zon was regelmatig van de partij
waardoor het toch nog een mooi weekend is geworden.
De goed geregelde accommodatie was van alle gemakken voorzien met zelfs een overdekte stalling
voor de Vespa’s. Ook voor de inwendige mens was het perfect geregeld met uitgebreid ontbijt en
lunch en met een geweldige barbecue kwam men niets tekort.
Er moest natuurlijk ook weer gesleuteld worden tussen de ritten door met een overlopende
carburateur en gebroken koppelingskabels en nog gauw even de carburateur afstellen voor de
volgende rit.
De rally op zaterdag was er één waar veel over werd nagepraat en vooral om gelachen waarbij
deelnemers opgehaald moesten worden omdat ze er niet meer uitkwamen. Zelfs waren er duo
passagiers die in spagaat over de hekken moesten omdat de doorgang te smal was. Al met al een
leuke ervaring om met zijn allen over na te praten.
Na de uitgebreide barbecue op zaterdagavond was er nog een loterij met leuke prijzen die op de
vespist van toepassing was met roze opblaas flamingo’s voor de VWD voor op het balatonmeer en
leuke hebbedingen voor de hobbyruimte en voor je Vespa.
De mooie ritten van vrijdag en zondag waren zeer afwisselend met harde en onverharde wegen
waarbij het rijden op onverharde wegen en zandpaden op zich een leuke uitdaging was waar een
aantal mensen zich lekker konden uitleven.
Samenvattend een super evenement wat zeker voor herhaling aan te raden is, dus op naar volgend
jaar voor HEERLIJCK VESPA 2020. Organisatoren van Heerlijck Vespa, bedankt voor dit super
weekend. Klik hier voor de foto’s

14 april 2019: Openingsrit

By | Verslagen | No Comments

Ritmeester Mariska Veersma had de week voorafgaand aan de openingsrit voortdurend last van het rampzalige weekend dat het zou worden. Sneeuw, hagel, koud en geen zon. Veel heeft ze erover ge-appt.

Zondagmorgen vroeg, op weg naar het startpunt in Zwolle, zagen we het al een beetje. Geleidelijk kwam de zon er al door, geen sneeuw of hagel te bekennen. Alleen was het met een graad of 3 toen nog wel fris. Maar ook dat veranderde al in de loop van de ochtend.

Kortom, Nicolaas Beets zei het al: “de mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest”

Het werd een fantastische dag! Veel zon, temperatuur oplopend naar zo’n 13 graden, 13 gezellige en gedreven Vespisten en bovenal een fantastisch mooie rit door de omgeving ten Nooroosten en Noorden van Zwolle. Met richting Staphorst, De Wijk (met tankstop en de tijdens de ritten van Mariska traditionele stukken boterkoek) de prachtige bossen, vennen en heidevelden en verderop, via Meppel richting Zwartsluis, het prachtige Overijsselse veenlandschap.

Aan de gereserveerde tafel bij de brasserie in Zwartsluis hebben we genoten van een uitgebreide a la carte lunch met veel Vespa-praat zoals over Heerlijck Vespa, Vespa Alp-Days en de afgelopen en komende WorldVespa bijeenkomsten. En er was groot nieuws vertelde Wim Veersma…….wisten jullie al dat het afdekkapje van de thermostaat van de Gts 300 bij het nieuwe model niet meer van kunststof is maar van aluminium? Er ging een heel nieuwe wereld voor mij open! Het moet toch niet gekker worden. Zomaar dat kapje veranderen…..

Van de lunch naar Genemuiden en vervolgens over prachtige dijken langs het Zwarte Water weer richting Zwolle met nog een afzakkertje bij van de Valk. Alles bij elkaar zo’n 75km. Een Heerlijke rit.

Hoewel de voorzitter beide ritmeesters al had bedankt voor de geweldige rit, ook langs deze weg nogmaals onze dank!!

Nu opmaken voor de Twente-rit op 19 mei met als startplaats Aadorp (met dubbel Aa, anders kom je in Groningen terecht en dat is op die dag niet de bedoeling)

Klik hier voor de foto’s 

6 april 2019: Sleuteldag

By | sleuteldag | No Comments

Vandaag werd ten huize van ons lid Wim Strijbosch de voorjaars sleuteldag gehouden. Het
bijzondere aan deze dag was de aanwezigheid van een tweetal inleiders, Daan van Berkel en Ben
Schel.
Daan heeft aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van Xmile, een brandstof additief. Hij hield een
boeiende uiteenzetting over het raffinageproces van aardolie en de daaruit voort komende
brandstoffen. Hij maakte duidelijk dat er verschil bestaat uit bv. de benzine die rechtstreeks uit het
proces komt, de benchmark feitelijk, en de meer betaalbare(handels) kwaliteit aan de pomp. Door de
inleiding werd ook duidelijk wat het verschil is tussen merkloze benzine van de “witte” pomp en de
topbenzines als bijvoorbeeld de V=powers, excelliums en ultimates van deze wereld. Een
interessante en leerzame lezing dus.
Hetzelfde kan zonder meer worden gezegd over de lezing van Ben Schel, oprichter van BSM uitlaten.
Een heldere inleiding over opbouwen van druk in onze 2-takt carters, spoelpoorten, uitlaatpoort en
de invloed van het uitlaatsysteem op het gehele proces van verbranding. Ook de uitleg dat de uitlaat
zoals wij die doorgaans gebruiken een gemiddelde is van de verschillende mogelijkheden omdat in
feite elk toerental een andere tegendruk vraagt. Daar is later weer van alles voor bedacht , een
beetje vergelijkbaar met de variabele klepverstelling bij sommige 4-takt motoren. Ook alweer een
boeiende inleiding dus!
Voeg daarbij een uitstekende koffie en lunchvoorziening door de dochter van Wim en het werd een
geweldige sleuteldag. De organisatoren, inleiders een deelnemers/toehoorders/vragenstellers,
hartelijk dank voor deze mooie aftrap van het seizoen!
Oh ja, er werd ook nog gesleuteld trouwens.

Klik hier voor de foto’s

X