26 mei 2013: Voorjaarsrit

By 26 mei, 2013mei 29th, 2013Ritten, Verslagen

Ondanks de naam van de rit van vandaag, was het enige voorjaarsgevoel te vinden in het eerst plaatsje na vertrek: Lenthe. Daarna was het voornamelijk koud, fris en winderig.
De prachtige rit van Mariska voerde ons langs verschillende diersoorten en was een ware safari door Gelderland. Schapen in diverse vormen, grote geiten met hangoren en kleintjes met koeprint, meerdere eenzame ezels, konijntjes, hazen, een gezellig, wroetend zwijn en een hijgend hert.
In een overzichtelijke groep bestaande uit een basis VCGE-rijders en gast-tourders uit Groningen en Noord-Holland, slingerden we van Zwolle naar de pont van Wijhe. Onder het genot van warme koffie en thee en smakelijke koeken en bonbons wachtten we op de pont die ons aanstond. Sybrand, onze Dakar-held, voegde zich daar bij de groep. Nadat we door de paparazzi, verscholen in het gras langs de IJsseldijk, op de plaat waren gezet deden de weergoden nog een herfstige duit in het zakje. Een regenbui begeleide ons terwijl we ter hoogte van Heerde de Veluwe doorkruisten.

Door de kou en de nodige koppen koffie waren er een aantal leden die al geruime tijd ernstig uitkeken naar een toilet. De kinderkopjes in Elburg waren geen pretje voor de koude blaas. Gelukkig was er net buiten het dorp een prima lunchlocatie met precies genoeg toiletten voor de dames. Opgelucht kon iedereen daarna een plekje zoeken. Verkleumd kozen de meesten voor warme chocolademelk en boterhammen met kroketten.
Weer wat op temperatuur gekomen, vertrokken we om kwart voor drie voor het laatste onderdeel van de rit, terug naar het startpunt. We werden door Mariska, onze kordate ritmeester, meegenomen over steeds smallere dijkjes, langs winkeltjes van sinkel en een bijzondere poppenverzameling. Dit alles omgeven door de zondagse rust die zo kenmerkend is voor de streek rondom Kampen.
Na een korte afsluiting bij het hotel met de grote vogel, besloot een ieder zijn eigen route naar huis op te pikken. Ik reed, veilig gevolgd door de president en de penningmeester van de club, mijn PX nog even los en de carburateur schoon langs de IJssel richting Deventer. Rozig van de buitenlucht en voldaan van het Vespa-gevoel, kijk ik terug op een mooie dag. Weer één geworden met mijn 200cc verheug ik me op de rit naar de Vespa World Days in Hasselt (B) in juni.

• Ben schreef:

Fijn dat jullie een mooie (maar frisse) rit hebben gehad. De volgende rit ben ik ook weer van de partij.Mijn Beverly is (hoop ik) eind deze week klaar en dan naar Vinkeveen. ’s Morgens om 700 uur weg uit Hengelo.

• Mariken schreef:

Lache! Leuk om ook mezelf eens te zien rijden. 🙂