29 juli 2012: Snelle Jelle toertocht

By 5 augustus, 2012november 17th, 2016Ritten, Verslagen

Begin juli ontstond bij het bestuur van de VCGE spontaan het idee een rit te organiseren speciaal bedoeld voor de snellere GTS-en en PX-en. De keuze viel op de Sallandse Heuvelrit, oorspronkelijk gemaakt door/voor het tijdschrift MotorPlus en vernoemd naar de acht heuvels waarover de rit haar weg zoekt. Enkele heuvels beperkten zich tot een lichte glooiing. Andere, zoals de Lemelerberg, de Nijverdalse- en de Holterberg waren prominent aanwezig. Het was echt een prachtige rit door mooie en verrassende landschappen.
De negen deelnemers aan de rit, vier leden van de Vespaclub Groningen, vijf van de Vespaclub Gelderland, reden stevig door.
De rit begon bij het ’s-morgens vroeg nog gesloten restaurant De Poppe bij Markelo. Omdat met name de Groningers al een flinke rit achter de rug hadden, werd al na 10 minuten de eerste koffie- en sanitaire stop ingelast. Bij deze pauze bleek direct een duidelijk cultuurverschil tussen Groningen en Gelderland-Overijssel. Daar waar de VCGE leden het traditionele en bekende appelgebak bij de koffie bestelden, gingen de Noordelingen voor de uitdaging en bestelden de hen onbekende Kozakken. Alles viel goed in de smaak en de rit werd hervat.
Tegen enen werd het wel erg donker en vielen er ook een paar serieuze druppels. Besloten werd om van de nood een deugd te maken en in Nieuw Heeten, in afwachting van drogere tijden, te gaan lunchen. Dat pakte op alle fronten goed uit.
In de resterende 80 kilometer viel nog wel een enkele drup, maar echte regen bleef uit.
Na een korte stop op de Nijverdalseberg werd in rap tempo het laatste stuk terug naar Markelo afgelegd. Daar praatten we met een kop koffie nog even hebben na over de afgelegde 125 kilometer.
De deelnemers waren unaniem van mening dat het leuk was om eens een keer stevig door te rijden. Het enige bezwaar was dat soms de schoonheid van de omgeving niet helemaal voldoende kon worden opgenomen.

De volgende ritten, zowel tijdens het VCGE-kampeerweekend (laatste weekend augustus) als de Niederrheinrit (16 september), zijn weer gemengde ritten voor Vespa scooters vanaf 50cc. Er wordt weer in een rustiger tempo gereden.

(met dank aan Ron voor dit verslag)