23 oktober 2011: Verrassingsrit

By 23 oktober, 2011februari 21st, 2012Ritten, Verslagen

door: Ronald

Ondanks dat ik een elektrisch probleem heb met de Vespa ben ik toch naar het verzamelpunt gereden van de Verrassingsrit. Het elektrische probleem is dat de lampen stuk voor stuk doorbranden. Er zat geen logische volgorde in en ik had geen idee waar ik de oplossing vandaan kan halen. Zelfs enkele Vespa reparateurs hebben mij niet kunnen helpen. Ook bij de sleuteldag is het niet gelukt om de verlichting van mijn Vespa brandend te houden.

Als je dan toch de laatste rit van Vespa Club Gelderland mee wilt rijden zit er niets anders op dan met enige aanpassingen en een voorraad lampen naar Garderen te rijden.
Aldus met genoeg reservelampen op voorraad in de mand op de achter bagagedrager en het risico genomen om een wetsdienaar tegen te komen die mij een bekeuring kan geven omdat mijn stoplicht niet werkt. Zo naar de Verrassingsrit gereden.

De smoezen die ik al van te voren bedacht had als ik eventueel aangehouden zou worden door een overijverige dienaar waren:
Voor de richtingaanwijzer: “Is toch geen probleem als alternatief kan ik daar mijn armen voor gebruiken”.
En als de koplamp en achterlicht niet branden: “Is niet verplicht. Heeft alleen maar met mijn zichtbaarheid op de weg te maken. En deze heb ik alleen ‘s-avonds en met mist nodig”.
Het grootste probleem is dat mijn portemonnee steeds maar platter en platter wordt vanwege de uitgaven voor nieuwe lampen.

De Verrassingsrit, waarvan Ron de voorrijders was, ging door de omgeving van Apeldoorn. Mede door de zonnige dag is het een rit geworden waar veel snelheid werd ontwikkeld. Dit had ik in het verleden wel eens gemist. De tussenstop in Ugchelen, waar we een heerlijke pannenkoek hebben verorberd, was een welkome afwisseling vanwege het feit dat ik niet meer gewend was deze grote snelheid met de club te rijden tijdens onze Vesparitten. Ik had toch meer aandacht nodig om veilig mee te rijden. Dit kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd liggen.
Jammer dat het aantal deelnemers niet in overeenstemming was met het aantal leden dat de club heeft. De deelname van enkele Noord-Hollanders is dan ook in dank aangenomen. Zij rijden zelfs een dubbele rit.
Het was een gezellige rit die voor mij wel voor herhaling vatbaar.
Dus Ron doe je best.

Het elektrische probleem is inmiddels verholpen met het advies dat ik van AVB.classicscooters.nl heb gekregen. Het vervangen van de spanningsregelaar heeft wonderen verricht. Het gevolg is wel dat ik een grote voorraad lampen in de mand van de Vespa heb liggen.