Ik ben Marc en ben sinds 2012 in het bezit van een Vespa GL 150 uit 1963. Ik ben meteen lid geworden van Vespa club Gelderland omdat ik het leuk vind meer te weten te komen over de oldtimer Vespa’s en andere liefhebbers wil leren kennen.
Na een gezellige sleuteldag te hebben meegemaakt in oktober 2013 met mijn Vespa bij de VCGE, bleek dat mijn carter keerring waarschijnlijk lek was. Een tweetal zeer technische jongens wilden me wel een keer helpen met her reviseren van het motorblok.

Hierna heb ik met een van hun een plan gemaakt en doorgesproken wat te bestellen bij SIP.

Nadat ik de onderdelen besteld had ben ik op zaterdag 3 mei om 7:00 uur naar ze toegereden. Bij een kennis heb ik een aanhanger geleend. Om klokslag 8 uur was ik aanwezig en werd er gestart met koffie.

Hierna zijn we snel aan de slag gegaan want we hadden heel wat te doen. Als eerste hebben we de Vespa op de brug gezet en aan de achterkant opgehangen, de brug laten zakken en kappen, wiel en blok gedemonteerd.Al snel kwamen we erachter dat het blok niet zo heel lang geleden al eens uit elkaar is geweest. Het was redelijk gemakkelijk te demonteren en de meeste onderdelen zagen er goed uit. Wel bleek 1 van de keringen niet goed te zitten. Vandaar de lekkage.
Rene vond dat de krukas-lager een vreemd geluid maakte, beter om te vervangen zei hij. Maaaaarrrr ik had helaas geen lagers besteld. Druk zijn we naar her en der gaan bellen om te lagers te bemachtigen. De modernste technieken werden erbij gehaald om de juiste lager op te sporen.
Niek was ondertussen druk om het lager schoon te maken en te smeren. Na een ruime tijd niet opgeven had hij de lager zo goed schoon dat het geluid nagenoeg weg was. We waren het allemaal ermee eens deze weer te monteren. Ook hadden we niet veel keus aangezien het blok weer in elkaar moest.
Tijd voor lunch, chefkok René trok alles uit de kast, worst en saucijzenbroodjes!

De montage kon beginnen, Niek had de zuiger en zuigerwand ook onder handen genomen. Alles is weer mooi glad. Ondertussen werd de lak achter het blok wat bijgewerkt, hier had het blok wat blik kaal geschuurd.

De ontsteking hebben we nog gereviseerd, bobine en contactpunten vervangen en alles goed afgesteld. Ook is de benzinekraan, slangetjes e.d. vervangen.

Ondertussen zat het blok weer in elkaar, klaar om gemonteerd te worden.Het monteren van het blok viel nog behoorlijk tegen, alles past precies, kabels en elektra zijn in een kleine ruimte geplaatst.Het was tijd voor de grote test. René had de eer om hem aan te trappen.

Met de 2e trap startte hij al, wat een geluidje, heerlijk!

Ik heb als eerste proef mogen rijden en hij liep als een zonnetje. Top!

René heeft ook nog even een rondje gereden en was ook zeer tevreden over het resultaat.

Na een verdiend biertje ging ik weer naar Nijmegen met een Vespa waar ik hopelijk nog heel lang heel veel plezier aan ga beleven en die jullie zeker herhaaldelijk gaan zien op een van de ritten.

René en Niek, ontzettend hartelijk bedankt voor de fantastische hulp. Het was een hele leerzame en geweldige gezellige dag!

Bedankt!!

Marc