Gast  

Welkom Gast, berichten plaatsen in dit forum vereist registratie.

Paginas: [1] 2 3 4 5 6
Onderwerp: Vespa VBB 150
Niek
Gebruiker
Vespa VBB 150
on: June 27, 2012, 23:01

Tja… het moet maar echt gebeuren.

Al jaren staat er een VBB 150 kaalgeschuurd in de schuur te wachten op betere tijden.

Altijd is er wel iets anders dat voor gaat.

Maar vanavond heeft mijn vrouw een ultimatum gesteld.

Hasselt 2013 Vespa World Days wil ze met de VBB kunnen rijden, anders gaat de Vespa weg!

Even voor het beeld:

Het is natuurlijk mijn eer te na, dat de VBB weg moet zonder dat ik hem gerestaureerd heb.

Dus vanaf nu te volgen op dit forum, het restauratieproces van deze VBB.

Tot in Hasselt!!

ps. het wordt zeker geen 100% origineel restauratie, het frame is daar te slecht voor en we missen diverse originele onderdelen. Denk aan: mat zwart, zwart wit geblokte streep met hier en daar een deukje. Echter technisch mag er niets aan mankeren.

Groetjes Niek

Vespa VBB62
Gebruiker
Re: Vespa VBB 150
on: June 28, 2012, 09:54

Oei even opnieuw hier een foto van hoe hij er nu bij staat:

Toen we hem kochten zag hij er zo uit:

Er zit nog een indonesisch kenteken bij, maar schijnt wel een originele Italiaanse Vespa te zijn.

Na flink schuren kwam er een hele laag plamuur tevoorschijn, de Vespa is er slechter aan toe dan we dachten…

Maar Niek ziet er nog wel wat in, dus ik ben benieuwd.

Inmiddels hebben we deze scooter ook al 4 jaar!

Jacob
Beheerder
on: June 28, 2012, 12:08

Goed bezig,

Ik hoop wel dat je de progressie met ons gaat delen.

Wij Mariken & ik zouden zouden opzich ook wel zo'n oud

model vespa willen hebben. Helemaal na wat we gezien hebben in Londen.

@Niek je hebt nog 356 dagen 😉

Jacob
Beheerder
on: July 17, 2012, 07:33

Hoe gaat het Niek ?

Ben je al weer wat verder gekomen.

Jacob

Niek
Gebruiker
on: July 20, 2012, 22:43

Nou, nog geen progressie omtrent de VBB….

Wel inmiddels de nieuwe kabelboom voor de Dnepr klaar.

En sharon`s Px200 aan het repareren. In ieder geval is daarvan de CDI unit stuk. Oja en mijn P200 aan het voorzien van een nieuwe remtrommel voor, tot nu toe zat er een eivormige uitvoering in en dat remt wel, niet, wel, niet, wel, niet…

Maar heb deze week nog een dag vrij, ik hoop dan wat aan het frame te lassen van de VBB.

Groeten,

Niek

Vespa VBB62
Gebruiker
on: August 21, 2012, 21:30

ja, ja.. ik bespeurde gisteren enig activiteit in de schuur. Er klonk geknetter en er kwam een branderig luchtje tevoorschijn…

Zou het dan écht?

En ja hoor er is een lasje gelegd aan de VBB. Helaas kwam Niek er wel direct achter dat er iets niet goed was aan de voorvork oftewel.. er moet eerst weer een bestellinkje geplaatst worden voor hij weer verder kan, maar toch! Er is enig progressie.

Effe een paar kiekjes:

Niek
Gebruiker
on: August 26, 2012, 21:25

Zo, dit weekend maar eens met het frame bezig geweest.

Na montage van de voorvork in het frame bleek dat het nieuwe voorspatbord zodanig tegen het frame aan schuurt dat er niet mee te sturen is. Nadere inspectie leerde me dat het waarschijnlijk een frontaal ongelukje is geweest in het verleden…het frame was nogal opgestoekt.

Eerst alvast nieuwe balhoofdlagers besteld, de oude waren samengesteld uit drie soorten verkeerde type lagers….stukje indonesische huisvlijt waarschijnljk.

Vervolgens draadstangen met spanmoeren gehaald bij de Fixet en de boel vastgelast. (zie foto`s)

Direkt onder het onderste balhoofdpunt de centrale framebuis ingezaagd en draaien maar aan de spanmoeren. Na het nodige draaien en meten moet het nu goed zijn. Tussen frame en voorspatbord is nu een royale 1.5 cm speling. Moet genoeg zijn.

Binnenkort maar aflassen..

Niek
Gebruiker
on: January 3, 2013, 20:54

Deze kerstvakantie het laswerk aan het frame afgemaakt. De nieuwe neus en de nieuwe chassisbalkjes geplaatst en diverse gaten dichtgelast etc. Daarna het frame in de loodmenie gezet en de naden afgekit met nadenkit. Nu de te plamuren delen kaalschuren en plamuren en schuren maar.

Thijs
Gebruiker
on: January 5, 2013, 00:08

Hoi Niek&Sharon,

Flink doorgewerkt in de vakantie zie ik,het frame ziet er zo in de menie(?)al weer uit als een vespa.

Mooi werk hoor,dapper dat jullie aan zo'n project durven te beginnen.

Gaan jullie hem verder weer helemaal origineel opbouwen of maken jullie aanpassingen tbv het rijgedrag zoals 10" wielen en elektronische onsteking etc?

Groetjes,Thijs.

gl-a150 1960
px200 1994

Niek
Gebruiker
on: January 6, 2013, 18:22

Hallo Thijs,

Omdat het frame te slecht is om er een prachtig gerestaureerd exemplaar van te maken, hebben we besloten er een hotrod style vbb van te maken. Matzwart met rode velgjes enzo.

De scooter blijft verder standaard. Heeft origineel al 10 inch velgjes, wel van het oude type met viergats aansluiting. De electra blijft ook origineel, 6V dus, en zonder accu. Wel hebben we een nieuwe grondplaat met stndaard onsteking gekocht.

Groeten

Niek

Paginas: [1] 2 3 4 5 6
WP Forum Server door ForumPress | LucidCrew
Versie: 1.7.5 ; Pagina geladen in: 0.038 seconden.