Na een moeizame start van het rittenseizoen, onder andere als gevolg van erg slecht weer en andere ongemakken, konden we dan eindelijk op 17 mei onze rossen bestijgen voor de eerste rit van het seizoen 2015. Niet helemaal waar eigenlijk, want ondergetekende heeft dit jaar ook al de Bikkelrit gereden samen met Jacob en René. Maar dat terzijde.Verzamelpunt was McDonalds in Zwolle Noord. Ik moet zeggen dat mijn verwachting hoog gespannen was want Mariska (Wim moest veel werken en had zijn rijbewijs/scooter nog niet en kon daardoor niet helpen uitzetten) zet elk jaar weer geweldig mooie ritten uit in de omgeving van Zwolle. Ook het aantal deelnemers is elk jaar groot. Ook nu weer, met 16 scooters en 18 deelnemers, naast onze eigen clubleden ook vrienden uit Noord Holland en Groningen. Een gezellige club dus. Het eerste stuk was voor Mariska wel spannend want dat ging dwars door Zwolle, met veel verkeerslichten en voorrangskruisingen. Enerzijds doordat 3 deelnemers de rit kenden, anderzijds door het gebruik maken van een semi follow-up systeem ging dat echter prima. Alle 16 scooters die waren gestart kwamen weer bij elkaar aan de rand van Zwolle. Leuke meevaller dus. Over de oude brug over de IJssel ging de rit richting Hattem. Van daar door de fraaie oude binnenstad naar de heuvelachtige en beboste buitenwijken met daarin aardige stulpjes. Geen sociale woningbouw zo te zien, ongelooflijk wat een paleizen! Vervolgens richting het Apeldoorn- Dierens kanaal. Waar we bij een pittoresk sluisje even pauzeerden. Eerder was dit de plek waar dan de overheerlijke boterkoek en koffie en de familie van Mariska klaar stond. Dit keer was het echter te kort na het vertrek om die organisatie zinvol te maken. Althans, dat vond Mariska. U begrijpt dat ik die opvatting niet helemaal deelde. Vanaf de pauze via Heerde de weergaloos mooie IJsseldijk op richting Welsum en daar met de pont naar Olst. Altijd leuk zo’n boottochtje. Na een paar kilometer arriveerden we bij de lunchplek, waar al een lange tafel voor ons gezelschap in gereedheid was gebracht. Daar schoof ook nog de familie van Mariska aan voor een kop koffie. Fijn om ze nog weer te zien. Na een voortreffelijke lunch werd de tocht weer voortgezet, waarbij voorspeld was dat het komende deel nóg mooier zou zijn dan het eerste deel.

Het restaurant voor de grote Pauze was goed geregeld, allen aan een lange tafel en er was ruim de tijd, zodat een ieder kon bestellen wat hij van de speciaal gemaakte Vespa Lunch Kaart wilde eten. Na de Pauze toen allen weer uitgerust waren, was het weer opzadelen voor het vervolgen van de Rit door de mooie frisse bloeiende natuur. Via smalle polder weggetjes met hier en daar los grind in de bochten was het echt oppassen. Ook is het zo als de Ritmeester als 1e 50 km aanhoud dat de volgers door inhouden voor fietsers, wandelaars en tegemoet komende auto’s op smalle wegen minder last krijgen van het harmonica effect. We hebben nog een korte stop gemaakt bij “De dijkstoel van het 5e Rot” dat is een “19e eeuws Magazijn op de Oude Zeedijk” bedoeld om materiaal en gereedschap bij de hand te hebben tijdens storm en hoog water. Zonder ongelukken of pech zijn we weer in Zwolle bij onze startplaats geland en hebben we Wim en Mariska bedankt voor de moeite, en mooi uitgezette Rit.De rit was 75 km en dat is ruim voldoende omdat vele ook nog zo’n 100 km weer voor de boeg hebben om naar huis te komen.

Met dank aan Ron, Wil en Henk voor het schrijven van het verslag.