Nieuwe regeling Motorrijtuigbelasting

By 23 juni, 2013juli 2nd, 2013Technisch

Nieuwe regeling Motorrijtuigbelasting

Op 24 april 2013 is een nieuwe regeling overeengekomen tussen staatssecretaris Weekers van Financiën en een alliantie van brancheorganisaties over de vrijstelling van MRB voor klassieke motorvoertuigen. Eerder was het overleg mislukt maar er is nu een nieuwe regeling die gevolgen zal hebben voor onze leden en de bezitters van klassieke Vespa motorscooters.

De nieuwe regeling wordt van kracht met ingang van 1 januari 2014 en geldt ook voor onze Vespa en Piaggio motorscooters.

Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Deze regeling geldt voor lpg- en dieselklassiekers vanaf die datum. Voor benzineauto’s, motorfietsen en trucks geldt een overgangsregeling: als ze op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar, geldt tot hun veertigste levensjaar een kwarttarief met een maximum van 120 euro. Hierbij geldt wel dat ze gedurende de wintermaanden (december tot en met februari) geen gebruik mogen maken van de openbare weg.

De nieuwe regeling vloeit voort uit een overleg dat 24 april is gevoerd tussen de oldtimeralliantie (bestaande uit onder andere Bovag, Knac, Fehac, Focwa en ANWB), staatssecretaris Weekers en mediator Jan Kees de Jager. Het overgangsregime loopt af in 2028.

In het belastingplan stond dat de MRB-vrijstelling volledig zou komen te vervallen; dit zou de staatskas ruim 150 miljoen euro opleveren. Deze regeling leidde tot verontwaardigde reacties uit de autobranche en van klassiekerverenigingen. Na moeizame gesprekken zijn de partijen nu toch tot een alternatieve regeling gekomen. “Dit alternatief beoogt de liefhebber te ontzien, terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt”, zo schrijft Weekers aan de Tweede Kamer. “Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari.”

Conclusie: voor alle bezitters van Vespa motorscooters geldt vanaf 2014 dat voor motorvoertuigen (waaronder onze motorscooters vallen) met een bouwjaar 1964 of ouder de vrijstelling MRB van kracht blijft. Motorscooters die op 1 januari 2014 ouder dan 26 jaar zijn maar nog geen 40 jaar zijn (bouwjaren 1965 t/m 1978) geldt een kwarttarief van 30 euro per jaar met als voorwaarde dat er dan niet in de maanden december, januari en februari op de openbare weg mee mag worden gereden.

Samenvattend is dit een compromis (eerst zou de MRB voor klassiekers volledig worden afgeschaft) maar deze nieuwe regeling zal voor een aanzienlijke groep liefhebbers ook binnen onze gelederen nadelige gevolgen hebben.

• Jan derksen schreef:

kunnen ze.nou niets anders verzinnen op de mrb de scooters wie er rond rijden zijn alleen maar scooters voor de hobby ze weten niet waar ze geld vandaan moeten toveren

• Ronald schreef:

Helaas is het nadeel voor mij dat ik drie maanden, (1/4 jaar,) niet mag rijden. Ik voel dit wel als een straf voor het altijd op tijd betalen van mijn verzekering en wegenbelasting.
    Nu de verzekering toch genoemd is. Gaan mijn hersens werken en de vraag is nu, krijg ik nu 1/4 deel van mijn premie terug. Ik ga deze vraag toch eens stellen mijn verzekerings mij. En ben benieuwd naar hun antwoord.